Αδυνάτισμα-3:Η Δράση των Ορμονών

 

adynatisama3                  
Διατροφή και άσκηση  λοιπόν είναι τα όπλα μας στη προσπάθειά μας να αδυνατίσουμε.

Η σωστή διατροφή αποτελεί για τα άτομα που γυμνάζονται, σημαντικό μέρος του προγράμματος εκγύμνασης.

Μέσω της διατροφής ο οργανισμός παράγει ενέργεια, που θα τη χρειαστεί για να καλύψει τις ανάγκες του βασικού μεταβολισμού (βασικές λειτουργίες), την αποκατάσταση του οργανισμού από τη προπόνηση, την αντοχή και την ανάπτυξη του σώματος. Σπουδαίο  ρόλο παίζουν και η ποιότητα και η ποσότητα των διατροφικών στοιχείων, πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, απαραίτητα λιπαρά οξέα, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και νερό.

Αυτό σημαίνει, ότι στη προσπάθειά μας να αδυνατίσουμε δε πρέπει να λειτουργήσουμε  επιπόλαια, και να θέσουμε σε κίνδυνο την υγεία μας, στερώντας από τον οργανισμό μας απαραίτητα στοιχεία για τη σωστή λειτουργία του (γι' αυτό πάντα επέμενα στη συνεργασία μ'ένα ειδικό διατροφολόγο).

Όμως η άσκηση και η διατροφή δημιουργούν προϋποθέσεις για άριστη παραγωγή και δράση των ορμονών, που είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες για τη κινητοποίηση και καύση του σωματικού λίπους.

Οι ορμόνες είναι οι χημικοί αγγελιοφόροι του οργανισμού και διαβιβάζουν όλες τις  απαραίτητες πληροφορίες για τη ρύθμιση των λειτουργιών του σώματος και των διαδικασιών του μεταβολισμού.

Η αναλογία των ορμονών παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς κάποιες ορμόνες συντελούν στη κινητοποίηση του σωματικού λίπους, ενώ κάποιες άλλες αναστέλλουν τη κινητοποίησή του.

Οι σωστοί διατροφικοί  χειρισμοί μπορούν να βελτιστοποιήσουν τη παραγωγή και τη δράση των ορμονών.

Επίσης ο σωστός σχεδιασμός των προγραμμάτων άσκησης μπορεί να οδηγήσει στη  μέγιστη κινητοποίηση του σωματικού λίπους και να δημιουργήσει τις συνθήκες για τη κατανάλωσή του.

Οι ορμόνες που έχουν συμμετοχή στη κινητοποίηση και τη καύση του σωματικού λίπους είναι, η ινσουλίνη, η γλυκαγόνη η αυξητική ορμόνη, η αδρεναλίνη, η νοραδρεναλίνη και οι ορμόνες του θυροειδή.

Ας δούμε όμως τη δράση της κάθε μίας ξεχωριστά.

                         

             Η  ΔΡΑΣΗ  ΤΩΝ ΟΡΜΟΝΩΝ  ΣΤΗ  ΜΕΙΩΣΗ  ΤΟΥ  ΣΩΜΑΤΙΚΟΥ  ΛΙΠΟΥΣ

Η  Γλυκαγόνη είναι καταβολική ορμόνη και εκκρίνεται όταν οι τιμές της γλυκόζης στο αίμα είναι χαμηλές. Η γλυκαγόνη θα αυξήσει τη γλυκόζη στο αίμα μέσω της διάσπασης του ηπατικού γλυκογόνου (το έχει ανάγκη όμως ο οργανισμός για παροχή ενέργειας στα σπλάχνα) και των αμινοξέων (χρήσιμα στην  ανάρρωση και το χτίσιμο του μυϊκού ιστού) κυρίως και δευτερευόντως μέσω των λιπαρών οξέων. Η  δράση της συνεπώς , όχι τόσο χρήσιμη για τη μείωση του σωματικού λίπους, μπορεί να ανασταλεί αποτελεσματικά, με τη λήψη σύνθετων υδατανθράκων  σε μικρές ποσότητες από πολλά γεύματα ημερησίως.

  

Η Αυξητική ορμόνη  συντελεί (εκτός των άλλων δράσεών της )  και στη ρύθμιση της γλυκόζης στο αίμα, προάγοντας την  χρησιμοποίηση του λίπους με τη διάσπαση και οξείδωση των τριγλυκεριδίων. Η αποφυγή λήψης υδατανθράκων, τουλάχιστον 3 ώρες πριν τη προπόνηση, πιθανόν να οδηγήσει στην αύξηση αυξητικής ορμόνης και την αύξηση της ικανότητας λιπόλυσης κατά την άσκηση.

 

Η  Αδρεναλίνη και η Νοραδρεναλίνη διεγείρουν τη λιπόλυση από το λιπώδη ιστό, αυξάνοντας το μεταβολικό ρυθμό. Εκκρίνονται κατά τη σωματική άσκηση και την υπογλυκαιμία. Η αποφυγή λήψης τροφής, τουλάχιστον 3 ώρες πριν τη προπόνηση, πιθανόν να οδηγήσει σε υπογλυκαιμία κατά τη διάρκεια της άσκησης που με τη σειρά της θα οδηγήσει σε αύξηση παραγωγής αδρεναλίνης και νοραδρεναλίνης  αυξάνοντας έτσι την ικανότητα λιπόλυσης κατά την άσκηση.

Οι Ορμόνες του Θυροειδή αυξάνουν το βασικό μεταβολισμό, υποστηρίζουν τη κινητοποίηση των λιπαρών οξέων, επιταχύνουν την οξείδωση και υποστηρίζουν το μεταβολισμό των υδατανθράκων σε όλα τα επίπεδα.

Η  Ινσουλίνη είναι μία λιπογενετική ορμόνη. Προσπαθώντας να ρυθμίσει τη ποσότητα της γλυκόζης στο αίμα, όταν αυτή είναι ψηλά (μετά από ένα πλούσιο γεύμα):

      α) διευκολύνει τη μεταφορά γλυκόζης στα κύτταρα,

      β)υποστηρίζει την εναπόθεση γλυκογόνου στο συκώτι,

      γ) προάγει τη σύνθεση λιπαρών οξέων στο συκώτι(λιπογένεση),

      δ) αναστέλλει τη κινητοποίηση των λιπαρών οξέων από τις λιπαποθήκες του σώματος. Εδώ βλέπουμε γιατί δεν μας συμφέρει μια διατροφή με λίγα και πλούσια γεύματα. Η   Ινσουλίνη θα μετατρέψει το μεγαλύτερο μέρος της γλυκόζης που θα πρέπει να απομακρυνθεί από το αίμα (για να κρατηθεί το σάκχαρο του αίματος στα φυσιολογικά του επίπεδα) σε λίπος και θα το αποθηκεύσει.

Ο σωστός όμως καταμερισμός αλλά και η σωστή επιλογή των υδατανθράκων, θα συντελέσουν στη μείωση της λιπογενιτικής δράσης της ινσουλίνης και συγχρόνως θα υποστηρίζουν αποτελεσματικά τα επίπεδα ενέργειας που χρειαζόμαστε κατά τη διάρκεια της ημέρας.

-Συνεπώς η λήψη υδατανθράκων θα πρέπει να γίνεται σε μικρές ποσότητες σ' όλα τα γεύματα της ημέρας και να προέρχονται από τροφές που απελευθερώνουν αργά τη γλυκόζη (δημητριακά, πατάτες, ρύζι, αλεύρι ολικής άλεσης,..).

-Μέσω της άσκησης – προπόνησης  η έκκριση και η δράση των ορμονών  μεταβάλλεται βραχυπρόθεσμα αλλά και μακροπρόθεσμα.

-Κατά την άσκηση αυξάνεται η έκκριση όλων των ορμονών  εκτός της ινσουλίνης που μειώνεται.

           

    

      

             Γυμναστική και αδυνάτισμα:

 Ποιο είδος άσκησης μας αυξάνει ιδιαίτερα τις καύσεις?

 Μ'αυτό  το θέμα θα  ασχοληθούμε στο επόμενο άρθρο μας.

 paxy